Wczoraj, podczas salonu samochodowego w Los Angeles, miała miejsce światowa premiera Hondy FCEV Concept. Niezwykle atrakcyjna stylistyka auta koncepcyjnego to prawdopodobny kierunek stylizacji następnej generacji Hondy z ogniwami paliwowymi. Debiut tego modelu na rynkach USA i Japonii przewidziany jest na rok 2015, a następnie samochód ma trafić do Europy.
Kolejna generacja zasilanej wodorem Hondy, jako pierwszy tego typu samochód na świecie, będzie wyposażona w moduł napędowy z ogniwami paliwowymi, który w całości mieści się w komorze silnikowej pojazdu. Pozwoli to na efektywne rozplanowanie przestrzeni wnętrza oraz na elastyczne wykorzystywanie ogniw paliwowych w wielu typach pojazdów w przyszłości.
Osiągnięto znaczący postęp w technologii budowy ogniw paliwowych, co umożliwiło ponad 60% wzrost gęstości mocy elektrycznej wytwarzanej przez ogniwa, przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wielkości o 33% w porównaniu z modelem FCX Clarity. Przewiduje się, że pozwoli to na uzyskanie ponad 480 kilometrów (300 mil) zasięgu samochodu między tankowaniami, które - przy ciśnieniu wodoru wynoszącym 70 MPa - mają trwać około trzech minut.
Prezentująca fascynujący, nowoczesny design, Honda FCEV Concept otrzymała charakterystyczne, bardzo płynne linie nadwozia, podkreślające ultra-aerodynamiczną sylwetkę samochodu. Ponadto, Honda FCEV Concept zapewnia więcej niż wystarczającą ilość miejsca dla pięciu osób.
- Honda FCEV Concept pozwala zajrzeć w przyszłość i poznać kierunki rozwoju samochodów z ogniwami paliwowymi, nad którymi pracuje Honda - zdradza Tetsuo Iwamura, prezes i dyrektor generalny American Honda Motor Co., Inc. - Zaprezentowany dzisiaj samochód jest pojazdem koncepcyjnym, ale pokazuje on przyszłość bardzo realistycznie.
Uwagi redakcyjne - rys historyczny:
Honda liderem w rozwoju samochodów z ogniwami paliwowymi
Od niemal dwóch dekad Honda jest liderem branży motoryzacyjnej w dziedzinie rozwoju i wdrażania ogniw paliwowych do napędu samochodów. Honda prowadzi rozległe badania w świecie rzeczywistym, będąc producentem pierwszej floty takich samochodów wykorzystywanych przez administrację państwową, a także leasingowanych klientom indywidualnym. Od 2002 roku, kiedy rozpoczęto produkcję pierwszej generacji Hondy FCX z ogniwami paliwowymi, firma zastosowała nowe rozwiązania techniczne, umożliwiające eksploatację ogniw paliwowych zarówno w gorących jak i zimnych klimatach oraz spełnienie rygorystycznych wymagań z zakresu bezpieczeństwa pojazdów i ekologii.
Honda rozpoczęła leasing pierwszej generacji elektrycznego samochodu zasilanego przez ogniwa paliwowe (FCEV) - modelu Honda FCX - w 2002 roku, dostarczając te samochody do użytkowania w Stanach Zjednoczonych oraz w Japonii. Następnie firma kontynuowała prace z pomocą kolejnej generacji tego modelu - FCX Clarity, który w 2009 roku otrzymał tytuł "World Green Car", po czym udostępniony został klientom w USA. Pozwoliło to zebrać cenne doświadczenia dotyczące korzystania z samochodów elektrycznych z ogniwami paliwowymi w realnych warunkach eksploatacyjnych.
Od 2009 roku również w Europie Honda wykorzystuje dwa samochody FCX Clarity do celów demonstracyjnych i testów.
Stworzoną w 2008 roku, obecną generację FCX Clarity okrzyknięto zwiastunem przełomu technicznego w dziedzinie konstrukcji, koncepcji rozplanowania i sprawności pojazdów z ogniwami paliwowymi. Jako pierwszy na świecie pojazd zbudowany od początku do końca wyłącznie pod kątem napędu z ogniwami paliwowymi, FCX Clarity charakteryzuje się piękną sylwetkę nisko zawieszonego nadwozia. Zespół ogniw paliwowych o pionowym przepływie umieszczono w tunelu centralnym, w środkowej części samochodu, a silnik elektryczny znalazł się w przedniej części pojazdu, co pozwoliło Hondzie uzyskać futurystyczne kształty FCX Clarity i zapewnić temu modelowi zasięg wynoszący 385 kilometrów (240 mil).
W maju 2013 roku, w celu przyspieszenia rozwoju infrastruktury do tankowania samochodów na wodór, amerykański oddział firmy Honda przystąpił do H2USA - publiczno-prywatnego partnerstwa. Zrzeszając producentów samochodów, instytucje rządowe, dostawców wodoru, producentów wodoru i ogniw paliwowych, umożliwia ono wzajemną koordynację badań i poszukiwanie efektywnych ekonomicznie rozwiązań, które służą rozwojowi infrastruktury zapewniającej tanie i czyste paliwo wodorowe mieszkańcom Stanów Zjednoczonych.
W lipcu 2013 roku Honda zawarła długoterminową umowę o współpracy z koncernem General Motors, aby razem rozwijać następną generację systemów ogniw paliwowych i technologii magazynowania wodoru, ze wspólnymi planami sięgającymi 2020 roku. Współpraca powinna zaowocować wymianą doświadczeń z zakresu techniki, wspólnymi strategiami zakupu komponentów, a co za tym idzie - redukcją kosztów dzięki ekonomii skali.
Co Honda zrobiła jako pierwsza w samochodach z ogniwami paliwowymi?
Honda FCX pierwszej generacji była pierwszym samochodem z ogniwami paliwowymi, który uzyskał w USA certyfikaty EPA oraz CARB, co miało miejsce już w lutym 2002 roku. Honda FCX była także pierwszym na świecie produkowanym seryjnie samochodem z ogniwami paliwowymi. Została ona wprowadzona do użytku w USA i Japonii w grudniu 2002 roku.
Inne ważne daty:
- Honda FCX była pierwszym samochodem z ogniwami paliwowymi zdolnym do działania w czasie silnych mrozów (2003).
- Honda FCX była pierwszym modelem samochodu z ogniwami paliwowymi, jaki trafił w ręce indywidualnego klienta (lipiec 2005).
- Honda - jako pierwsza - rozpoczęła produkcję samochodu specjalnie skonstruowanego do napędu z ogniwami paliwowymi na dedykowanej mu linii produkcyjnej (2008).
- Honda była pierwszą firmą, która stworzyła sieć dealerską sprzedającą samochody z ogniwami paliwowymi (2008).